Norsk Balladklubbs temaside

none

Norsk Balladklubbs temaside
Start a New Topic 
Author
Comment
Motorbytte

heisann
vurderer å bytte motor i Jokeren min, som jo er tilsynelatende ganske lik Balladen. ( Balladens stammmor.. )
Ønsker kontakt med andre som har utført dette, med eksempler på priser, bra motorvalg, hvilke verksteder som anbefales, osv.

Jokeren har fast aksel, mens Ballade finnes vel både med fast aksel, og seildrev såvidt jeg husker..

Mvh
Espen
INITIUM

Re: Motorbytte

Well, Jokeren er vel egentlig så lik Ballad at den må anses for å være samme båten? Det er ihvertfall mitt utgangspunkt.
Det finnes flere motorer man kan velge på. Hva man ønsker å gå for, når det kommer an på fabrikat blir helst en smakssak. Balladene var utstyrt med Volvo Penta motorer, og størrelsen var først 10 hk, men ble senere erstattet av 17 hk. Personlig har også jeg byttet fra 10 til 17 hk, og ser klart fordelen med det.
Noen lar seg kanskje friste til å sette større motor i båten enn det man behøver, og opplever da at båten ikke klarer å gjøre seg nytte av den økede motorkraften, men "begynner å grave seg ned", eller sette baugen i været, mens farten blir omtrent det samme.
Motorvekten øker jo samtidig med kraften, så det finnes altså grenser for motorstørrelse. Jeg vil tro at en motorstørrelse på ca 20hk er det optimale for en Ballad.
Dersom du velger Volvo har du da for eksempel D1-13 med 11 hk på akselen,Dry weight with reverse gear MS10A/MS10L, kg 264/258.
Eller D1-20 med 18hk på propellerakselen, Dry weight with reverse gear MS10A/MS10L, kg 131/130. Sistnevnte
motor faktisk lettere, til tross for at den har 3 sylindere, men vil da høyst sannsynlig bygge mer i langskips retning.
Et godt alternativ mener jeg er Yanmar 2GM20 eller 2GM20F, som er enda lettere motorer med 2 sylindere.
Dersom du har standard aksling med skrogsupportert brackett, så velger man bare vanlig MS reduksjonsgear. Propellerstørrelsen er ofte en forsømt detalj. Jeg hadde, da jeg kjøpte båten min, en propell som nok var altfor stor i forhold til motoren. Hver gang jeg drog til med full fart, så ble det liggende et teppe av sot etter båten. Da jeg hadde byttet til større motor, var dette problemet helt borte. Ved å eksperimentere seg fram til riktig propeller størrelse og stigning, kan man nok hente ut det optimale av motoren, men det er naturligvis et spørsmål om hvor langt man ønsker å gå i den retning, og det naturlige er kanskje å ligge under maksbelastning på motor for å minimalisere slitasje.
Jeg tror jeg ville ha gått for en ferskvannskjølt Yanmar, men du må sjekke priser, og byggemål. Motorkassen må kanskje byttes, og fundamentet tilpasses i større eller mindre grad. Dette er også en av de ting man må tenke på. Motorforhandleren vil kunne være hjelpsom her.
Mvh
Knut

Re: Re: Motorbytte

Sjekk den danske balladklubbens nettsider. der står det mye om billigere (og mulignes like bra) motoralternativer.

Magne Klann
Balluba

Nanni 3 sylindret 21hk står nå klar i garasjen, og venter på mildere vær.
Basert på Kubota 722 blokka, var dette den motoren som passer med MINST ombygging av fundament.
Installerer samtidig ny aksel, propell, centaflex kobling, antihevert ventil, ekstra dieselfilter med vannutskiller, sjøvannsfilter, eksospotte med vannsamler mv.

Sesongen 2006 blir nok et vendepunkt..

Re: Re: Motorbytte

Ble dette billigere enn volvo penta og yanmar?

Re: Re: Re: Motorbytte

tja, jeg har av prinsipp bestemt meg for IKKE å regne på totalkostnaden, men selve motoren kom vel på omlag 47000,- NOK eller deromkring.
Så tilkommer omlag 6-8000,- i monteringsdetaljer, propell, aksel, centafleks osv. Og så kommer kosnader til løft, stålprofiler, støydemping, maling, slanger, klemmer, og alt det andre jeg har glemt å kjøpe.

Til fradrag kommmer en gammal, halvdårlig MD2, med ferskvannskjøling, ekstra dynamo, ganske OK dynastarter, aksel, propell og det hele, om noen vil ha den.

Totalt kommer jeg vel på mellom 55-60 000, kanskje noe mer. Bytte motor i en 35 år gammel båt, er ikke noe man gjør for at det er så forferdelig lønnsomt. Men - ettersom båten er passe til vårt behov, syntes vi det var dumt å kassere den bare for at motoren var dårlig. På dette viset kan vi ha den i 5 år til, minst, og kanskje få 20 000,- ekstra for den når vi en dag skal selge ? Da har motoren kostet oss 8000 kr pr år. Det er det verdt.

Espen

motoren ( Nanni 21HP ) er nå på plass, etter noen ukers intens jobbing. 2/3 av tiden gikk med til å skaffe helt standardiserte deler ( utsolgt, sendte feil, noe som manglet i pakken osv osv ) .
Jobben var helt kurrant, og ved god hjelp av en venn, gikk inretting som en drøm.

Selv om installasjonen ikke er 100% ferdig ( slanger må legges litt om, +litt annet småtteri ) sier jeg meg veldig godt fornøyd.

For en kraft, for en vibrasjonsfri gange, og for et lydbilde.

Deilig med NY motor, og at jeg sparte omlag 30 000,- på å montere motoren selv, gjør ikke akkurat noe det heller da...

E