Norsk Balladklubbs temaside

none

Norsk Balladklubbs temaside
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Overhale eller bytte MD7A?

Jeg tror jeg kan være enig i at du ikke har "svarte fingre", for å si det sånn.
Men altså; dersom motoren var overhalt for 4 år siden, så burde den være like fin nå. Og det burde jo være et pluss, om den ikke ble "overmalt" istedenfor. Ikke alle skjønner helt forskjellen.

Du beskriver litt uklart at du har problemer med kjølingen. Men sier egentlig ikke hva som er problemet. "Lunefull" er ikke noen eksakt beskrivelse som det går an å gripe fatt i.
Blir motoren varm, så har du et problem, kanskje er det impelleren, kanskje er det termostaten.
Du kunne forsøke en ting om gangen.

Dessuten kan du ha skjell eller annen forurensning i innløpssilen, eller det kan være en "engelskmann"(sorry John) på slangen.
Det kan du sjekke med å åpne slangeklemmen på innløpet til pumpen (husk å skru den til igjen). Kommer det vann der, så er det ok.
Husk å høre etter om det kommer vann ut ekshaust utløpet. Har du kjøling på exhausten, så er sannsynligvis impelleren iorden, og da kan du prøve å bytte termostaten.
At du mener ladingen er "dårlig", hvordan oppdager du det? Enten så lader den eller så lader den ikke.
Det finnes et trks for å få toppladet batterier, men vi lar det ligge nå. Kanskje er det bare batteriene som ikke "Tar lading"?
Da må du ha nye batterier. Husk de varer normalt ikke mer enn toppen 5 år.
Du snakker dessuten om "Sporadisk diesel lekkasje"??
Det kan jo ikke lekke sporadisk fra et diesel system. Da har du kanskje en lekkasje i tanken?

Re: Overhale eller bytte MD7A?

Hei Helge!
Fikk du skikk på motoren før sesongen i år? Hvis ikke kan jeg anbefale Krogsrud Marineservice. De holder til på Sjølyst i Oslo og vil nok kunne stille en diagnose på motoren din ganske kjapt. Problemene du beskriver kan skyldes bagateller som ved at en litt slapp slangeklemme kan forårsake en diesellekkasje, eller en løs kabelsko forårsaker mangelfull lading. Å bytte motor koster endel penger enten man velger en overhalt nyere brukt eller en ny. Da motoren din er relativt nyoverhalt kan den vare i flere år med litt godt og riktig stell.

Mvh. Jan Erik