Norsk Balladklubbs temaside

none

Norsk Balladklubbs temaside
Start a New Topic 
Author
Comment
Skifte bom på Ballad

Jeg antar at man med fordel kan skifte bom på Ballad for å få større storseil. Er det noen som har erfaring med dette?

Mange båter fra denne perioden kjennetegnes av relativt minimalt storseil; jeg vil anta at man kan sette på en bom som er fra 30-50% større og til en viss grad forbedre seilegenskapene. Noen som har prøvd?

Mvh
Trond

Re: Skifte bom på Ballad

Hei Trond!

I henhold til regelverket definert i One Design Rule av BODA (Ballad One Design assosiation), som er en overordnet organisasjon som representerer regattaseilende medlemmer i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Holland og England, er det svært strenge begrensninger på forandringer av seilareal, mast, rigg etc. Disse reglene finner du på hjemmesiden (ballad.no) under BODA.

Uavhengig av regelverket vil jeg tro at å forandre storseilarealet nevneverdig vil forrykke ballansen i båten, noe som særlig vil gjøre seg gjeldene på kryss. Tviler på at du vil få noen glede av et forstørret storseil, men jeg har ingen erfaring med det. En seilmaker vet sikkert mye om dette.

Mvh. Jan Erik

Hei,

er klar over regelverket, men dette gjelder jo bare under regattaer etc. - ikke ved vanlig seiling. Jeg så en kommentar fra en annen Ballad-eier som lanserte dette forslaget et eller annet sted og synes det høres interessant ut. Nå vet jeg fint lite om balanse og hvordan større eller mindre seil påvirker båten, men skal sjekke om andre har eksperimentert med slikt.

Mvh
Trond

Hei!

For turseiling kan du selvsagt sette på en større bom for å få større selareale, men ballansen vil - som Jan Erik nevner - bli dårlig. Særlig på kryss. En annen ulempe er at bommen da vil sveipe over kockpit. Bommen er jo ganske lav på Balladen, og du vil lettere få den i hodet. Da ville jeg heller vurdert et bauspyd av moderat lengde og satt forstaget på, for å fått større genoa. Eller enda bedre - bruk spinnaker eller gannaker når vinden tillater det.

Hei igjen!

Enig med Klann at veien til et forstørret seilareal er gjennom forseilet. Hva med et Code 0? Limer inn følgende definisjon fra Wikipedia:
"The code 0 asymmetric is a tight reaching sail, the most upwind capable of the asymmetrics. The luff is as straight as possible, and the sail is flatter than other spinnakers. Due to the flatness of the code 0, it is usually made with a wire luff for strength, and of a heavier, less stretchy fabric than normal for a spinnaker. Due to the tight luff and flat cut, the code 0 can be fitted for roller furling."
Tipper at et slikt seil vil kunne tilfredstille behovet for et maksimalt seilareal.

Mvh. Jan Erik