Norsk Balladklubbs temaside

none

Norsk Balladklubbs temaside
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Bo i denne Balladen?

Ikke noen dårlig ide. Har selv bodd i Ballad noen vintermåneder. Varme og ventilasjon er dog en utfordring. Har du tilgang på nok strøm er det enklere. Hvis ikke blir en 'Eber' på 1800W alt for spinkelt. En slik diesel- eller parafinvarmer kan ikke gå 24/7 og brukes bare som et tillegg til en bestående varmekilde. En hvit presenning over båten er også nødvendig da det gjør det vindstille over le, samtidig som den slipper inn lys og at du slipper å måke snø. Da jeg ikke hadde mer enn 600W strøm tilgjenglig stengte jeg av forpiggen og benyttet kun salong, pantry og stikkøye som boligareal. I forpiggen oppbevarte jeg klær og annet som ikke var temperaturavhengig. Fungerte greit. En cockpitkalesje var også nyttig og fungerte som en vinterveranda og et oppholdssted på dager da det ikke var altfor kaldt. Opplevde aldri at kulda var noe problem selv om temperaturen ute krøp ned mot -20 grader. I tillegg til elekrisk varmekilde hadde jeg en Wallas på 2400W, som etter kort virketid fort fikk temperaturen under dekk opp i komfortsonen.

J.E.